
بروزرسانی: 31 فروردین 1404
سئو SEO چیست ؟ آموزش کامل مبانی و مفاهیم سئو به زبان ساده نبض بلاگ
ما هرسال با تلاش و پشتکار بسیار، همگام با استانداردهای روز دنیا گام برداشتیم و طی این سال ها توانستیم نقش مهمی در اشتغال زایی، آموزش و تربیت نیروی حرفه ای در صنعت وب ایفا کنیم. در واقع سئو مجموعه ای از فعالیت های متنوع و مستمر است که اجرای آن هم به دانش و هم به تجربه نیازمند است. تصمیم گیری در مورد این که چه کسی سئو سایت ما را بر عهده بگیرد بستگی به 3 فاکتور اصلی شامل بودجه، منابع انسانی و زمان خواهد داشت.
فعالیت های سئوکار
تصمیم مهم اینست که آیا زمان کافی برای یادگیری تمام بخش های سئو دارید یا ترجیح میدهید یک سئوکار برای وب سایت خود استخدام کرده و زمان خود را برای کارهای دیگر صرف کنید. اصطلاحات سئو داخلی و سئو خارجی بر اساس نوع اقدامات شما در وب سایت طبقه بندی می شوند. 1- اول کلمات کلیدی که برای آن ها رنک شده اید را بیابید.99.58 درصد snippetها مربوط به صفحاتی است که با آن کلمه کلیدی در صفحه اول جای دارند. بنابراین اگر در حال حاضر جزو ده تای اول نیستید، شانس چندانی برای snippet ندارید.
چرا که هدف دوم بعد از افزایش اعتبار و رتبه صفحات سایت، آگاهی کاربر بدون ایجاد حس ناخوشایند در او می باشد. همیشه سعی کنید باتوجه به حوزه فعالیت کسب و کار، از تعداد مناسبی تصویر و ویدیو در صفحه بهره ببرید. محتوای بصری روی ذهن کاربر اثرگذارتر بوده و از سوی دیگر، زمان ماندگاری کاربر در صفحه را افزایش می دهد. محتوای خوب باتوجه به حوزه کاری سبب می گردد که اعتمادسازی بهتر و سریعتر ایجاد گردد و گوگل نیز به طبع آن، رتبه و جایگاه بالاتری به شما اختصاص می دهد.
عواملی مانند لینک سازی داخلی صحیح، سرعت مناسب وبسایت، استفاده از محتوای غنی و … می تواند engagement rate را افزایش و Bounce Rat را کاهش دهد. او به همراه سرگئی برین، ایده بک لینک برای رتبه بندی وبسایت ها را مطرح کردند. بک لینک از وبسایتی به سایت دیگر نشان دهنده اعتبار و ارزش وبسایت مرجع است و به عنوان یک رای برای رتبه بندی محاسبه می شود.
به عبارتی می توان گفت به روش ساخت بک لینک ، لینک بیلدینگ می گویند. لینک راهی است که کاربران از طریق آن، می توانند بین صفحات اینترنت پیمایش کنند. بک لینک ها فاکتور حائز اهمیتی برای موتور های جستجو، در تعیین اینکه کدام سایت ها برای چه کلمات کلیدی رتبه بهتری بگیرند، هستند.
ربات های موتورهای جستجو سایت های مختلف را به منظور بدست آوردن اطلاعات مختلف کرال می کنند. اگر به هر دلیلی این کار به درستی انجام نپذیرد بنابراین نمی توانند سایت شما را ایندکس و رتبه دهی کنند. از جمله کارهایی که می توان برای کرال پذیری بهتر انجام داد مواردی همچون ایجاد منوی بردکرامب، بهینه سازی نرخ خزش، لینک سازی داخلی صحیح، عدم ایندکس صفحات بی ارزش و بی کیفیت و… است. در واقع بخش صفر، جایی است که موتورهای جستجو قادر به درک محتوا هستند که صاحبان سایت تولید می کنند و کاربرانی که از طریق نتایج موتور جستجو آن محتواها را می بینند. هدف تمامی موتور جستجوها همین است، یعنی نشان دادن مرتبط ترین و بهترین نتیجه به کاربر. از آنجا که هر موتور جستجو یک الگوریتم رتبه بندی متفاوت دارد، باید به الگوریتم های آنان توجه کنید.
شما بابت هر کلیکی که کاربر روی تبلیغ شما می کند هزینه پرداخت می کنید. نمونه های ایرانی تبلیغات کلیکی صباویژن و کلیک یاب هستند که شما به ازای هر کلیک پول پرداخت می کنید و قوی ترین تبلیغات کلیکی در دنیا سایت Adwords است که برای گوگل کار می کند. تبلیغات اینترنتی شامل بنر های تبلیغاتی، پاپ آپ ها و تبلیغات کلیکی در انواع وب سایت ها است. و در نهایت می توانید از این راه کسب درآمد کنید و سئو سایت های دیگران را نیز به عهده بگیرید و درآمد جانبی خوبی از این راه کسب کنید. معایب این روش، این است که معمولا باید هزینه زیادی پرداخت کنید و ریسک اینکه سئوکار خوبی نصیب تان شود یا نه و رتبه خوبی بگیرید را باید قبول کنید. در این حالت شما مبلغ عملیات سئو را پرداخت می کنید و کار را واگذار می کنید، معمولا اکثر مسئولیت ها به عهده فرد سئوکار است ولی در اکثر پروژه ها مسئولیت تولید محتوا و بهبود سایت را به عهده شما می گذارند.
روش های سئو کلاه سیاه در سال های دورتر مورد توجه بودند، اما گوگل با شناسایی آنها و خلق الگوریتم هایی توانسته نتایج حاصل از این گونه روش ها را از نتایج جستجو دور کند. بنابراین حتی اگر شما تکنیک کلاه سیاهی را پیدا کردید که در حال حاضر نتیجه می دهد، مطمنن باشید که در آینده بسیار نزدیک گوگل متوجه آن خواهد شد. سئو به هیچ وجه غیر قانونی نیست، اما اقداماتی که در جهت سئو کلاه سیاه هستند موجب جریمه شدن وب سایت از طرف موتورهای جستجو می گردد.
نقشه سایت در وب سایت هایی که محتوا و صفحات زیادی دارند، کمک می کند تا صفحات زودتر کرال و ایندکس گردد. پیج آتوریتی به قدرت و اعتبار یک صفحه نزد موتورهای جستجو و نتایج SERP اشاره دارد. تعیین بهترین نتیجه براساس دستورالعمل الگوریتم ها، فرآیندی است به عهده سئو می باشد.
- در کنار این هدف، داشتن یک تجربه کاربری (UX) خوب، می تواند بسیار مفید باشد.
- علت این امر آنست که محاسبات بر اساس معیارها و الگوریتم های متفاوتی صورت گرفته است.
- تکه کد کنونیکال به وب کرولر ها کمک می کند تا به هنگام مواجهه با صفحات تکراری، یک آدرس را به عنوان url ترجیحی شناسایی کنند.
- سئو داخلی به تمامی فرآیند و تکنیک هایی گفته می شود که جهت بهینه سازی و افزایش رتبه و جایگاه، درون وبسایت انجام می پذیرد.
گوگل به صورت مداوم در حال طراحی و توسعه الگوریتم های خود برای ایجاد یک ابزار هوشمند است. هرچقدر این ابزار بیشتر یاد میگیرد توانایی فریب آن برای انسان ها کمتر میشود. سئو یعنی تصمیم گیری درست، براساس آمارها و تحلیل های گسترده از آخرین تغییرات گوگل و دستاوردهای سایت.
آیا نیاز است که شخصی را برای سئو استخدام کنم؟
سئو SEO چیست ؟ آموزش کامل مبانی و مفاهیم سئو به زبان ساده نبض بلاگ